Ny läkare, nya tag, nytt liv?

I dag mår jag en månresa bättre än jag gjorde vid förra inlägget. Dels tog jag själv beslutat att friskskriva mig på 100% istället för att kriga och bråka med överklagningar mm hos FK för att få 50% sjukpenning. Istället tänkte jag som så att jag kör på i 100% så ser vi vart jag hamnar. Blir många förhindrade dagar när jag har kurator, sjukgymnast läkare m.m. Men slipper stressen med FK. Allt som minskar stress är bra i mitt fall. Orkar jag inte 100% ”frisk” så får jag väl sjukskriva mig igen. Knäna värker och bränner, höften molar osv osv. Men känner mig mentalt piggar även om inte kroppen vill vara med.

Bytte även läkare och efter bara ett par ord förstod hon vad jag menade och vad jag ville. Att få hjälp att ta mig vidare med värken. Jag inser att jag inte kommer bli smärtfri någonsin men vill inte att värken ska styra mitt liv. JAG vill vara den som bestämmer i mitt liv och inte värken. Ska få hjälp med smärthanteringen och även testa en annan tablett som ska tas på kvällen så jag förhoppningsvis slipper vakna av värken på nätterna. Riktig sömn minskar värk.

Läkare med raka puckar. När jag var orolig eftersom värken blivit värre och påverkar fler leder. Så sa hon bara att jag inte behövde vara orolig eftersom jag gått igenom så mycket så var det självklart att värken kommer vara mer ännu en tid. Men det finns goda chanser ännu att den kan bli bättre ju bättre jag mår psykiskt efter mitt utmattningssyndrom. Låt det ta tid.

De enkla orden och jag känner mig lugnare även om värken fortfarande är på samma nivå så blir det inte samma stress och oro. Och bara det lilla gör det lättare att hantera. Så nu väntar jag på sista augusti när jag ÄNTLIGEN får komma till min ordinarie sjukgymnast så ska vi se om jag kan få ordning på ryggen m.m.

Och angående att den jag var till sist skulle börja tjorva med mitt arbetshandikapp intyg så sa min läkare i dag lite förvånat: ”Men vad har han med det att göra? Vill AF ha mer papper eller mer intyg så begär de sånt.” så simsalabim blev jag lugn på den fronten igen.

Så nu har jag suttit och scrollat möjliga jobb, hittat ett som verkar intressant men frågan är hur mycket fysiska aktiviteter de kräver. Om det är det typ av jobb som jag tror så finns det risk för många sjukskrivningar, men ska ringa och kolla läget i morgon. Ser fram emot förhoppningsvis goda nätter framöver med nya tabletterna (håll tummarna!) och med det också få mer ork att få styr på mitt liv.

Vem vet… kanske inte framtiden är helt nattsvart ändå??

Förhoppningsfull /Dweia

Kommentera

