Ännu en av de bästa hittad död :(

Robin Williams hittad död, orsak: självmord.
Det skär i hjärtat när jag tänker på att en man som är så älskad och beundrad av så många runt hela världen ändå kan känna sig så värdelös att han väljer att avsluta sitt liv.
Men det är så depressioner fungerar. Man hör inte vad andra säger, man är fast i sin egen svärta. Och om man hör något så tar man allt som kritik och som bevis på att man inte duger.
Robin Williams var en av de absolut bästa skådespelarna/artisterna som fanns och jag kommer sakna honom.
Efter sig lämnar han mängder med sorgsna människor, inte bara nära och kära utan även fans över hela världen som sörjer hans onödiga död. Men det vet han inte om för han är död.
Alltid när det rör självmord så kommer de nära och kära, förutom sorgen, får kämpa med tankar om ”vad kunde jag ha gjort mer”. Det är oerhört tungt att ta sig igenom. Så mina tankar i dag går till alla de som stod Robin närmast, de som förutom sorgen över hans död även kommer att ha det tungt med tankar som ”vad kunde jag gjort mer” och ”tänk om”.
Sanningen är den att det enda man kan göra är att ta reda på orsaken till depressionen och försöka motbevisa den. Att finnas där för personen och visa sin uppskattning. Men att ta sig igenom svärtan är något personen måste göra själv. Ingen kan göra det åt dem. Man kan bara hjälpa och stötta. Det är som med missbruk, man kan inte få någon att sluta utan att den personen vill sluta. Man kan informera, stötta och hjälpa men i slutändan är det personen själv som måste dra det tunga lasset med att avsluta ett missbruk.
Jag har själv kämpat med depressioner sedan slutet av 90-talet och har i dag lärt mig att hantera dem. Jag har lärt mig att jag kan ta mig upp igen och det gör det lättare att ta sig igenom de svartaste stunderna. Jag vet att jag kommer ut på andra sidan svärtan så småningom. Jag har blivit starkare men samtidigt skörare. Det krävs allt mindre för att få ner mig på knä men samtidigt vet jag vad som krävs för att ta sig upp igen.
Att förlora en sån fantastisk man som Robin Williams på ett sådant tragiskt sätt skär i hjärtat men jag kan bara hoppas att hans död kanske får andra att söka hjälp innan de är för sent.
Till sist, tänk på det här
Du är värdefull och du har en mening med ditt liv. Det kanske inte har inträffat än men det kommer garanterat att hända. Ge inte upp. Molnen kanske är här i dag men en dag kommer solen och det VET jag.
*kram*

Kommentera

