Ombytta roller, homofobi och knepiga karaktärer????

Dweias sida | Just another WordPress.com site.

Har ni sett dessa bilder som cirkulerar med män som låtsas posera som kvinnor ifrån kända reklambilder? Det kallas Ombytta Roller…

Innan jag såg bilderna blev jag glad och tänkte ”Ja!! Äntligen!” .  Men sedan fick jag se dem ..

Vadå ombytta roller?? I mina ögon är det då rakt inte några ombytta roller utan enbart en töntifiering av lönnfeta män.

Bilderna har humor, de är roliga och man skrattar åt dem. MEN fortfarande INTE några ombytta roller.

Hade rollerna verkligen varit ombytta skulle männen vara hårt nedbantade, vältränade, utmanande och sexiga. Männen på de här bilderna försöker inte ens, de gör allt med glimten i ögat, en rolig grej.  Men det är INTE ombytta roller. Kvinnorna är ju nerbantade, tränade, solbrända, sminkade, utmanande, sexiga och allt sånt. Medan dessa mansbilder är på lönnfeta till feta män med glimten i ögat. Med andra ord INTE ombytta roller.

Så då ställer vi oss frågan: Varför är det så?

De få bilder på män som finns som är genuint ombytta roller, där mannen är vältränad, ofta inoljad, sexig och halvnaken kallas för ”homoerotiska” ???

Varför?

Är det för att det finns så väldigt många heterosexuella män som är så patetiskt osäkra i sin egen sexualitet att de inte kan se på en annan man och säga att han ser bra ut utan att rusa till terapeuten och arbeta tre månader för att vara säker på att han inte är homosexuell själv?

Dessa ursäkter till män som står och gormar utanför en Chippendales show om att det bara är bögar där inne hela bunten för att riktiga karlar håller inte på och viftar på baken som dessa vältränade dansare gör. Trots att deras fruar uppenbarligen hellre är där inne och njuter och svettas ett tag utan sin lönnfeta, tråkiga make.

Är det såna ursäkter till män som ser till att det inte görs tillräckligt med drägel reklam för oss heterosexuella kvinnor???

Vi vet ju alla att det är männen som styr. Den heterosexuella mannens ego, rädslor och makt styr hur vårt samhälle ser ut. Och så länge det är på det viset tror jag inte vi kommer få se några ÄKTA ombytta roller foton. Istället kommer vi enbart få dessa skrattframkallande parodier.  Ett gott skratt förlänger livet och jag uppskattar humorn i det. Men att kalla det ombytta roller är inte rätt. Kalla det för vad det är istället – parodi.

Hittade en blogg i dag som jag gärna sprider som handlar just om det här. Hon har dessutom bilder inlagda på sin om ni är intresserade av att titta…BLEKK .

Så glömmer ni väl inte att läsa tidningen Skriva??  Suttit och finputsat en del av mina byrålådstexter med hjälp av den och några av dem börjar faktiskt bli nästan bra 🙂 kanske man skulle börja tänka på att skicka in dem… Vem vet

Min ”bok” går inte så jättebra just nu. Behöver börja om med en del figurer.  När jag gjorde mitt persongalleri på papper, med tillhörande släktträd, så känns de mer levande än vad det sedan gör i själva berättelsen. Grubblat på saken och kommit fram till att de behöver ett mer varierat språk. Även om de är personer som är släkt och levt mycket tillsammans kan inte deras språkbruk vara fullt så identiskt, deras reaktioner på olika händelser är även de lite väl lika varandra… Jag får börja bearbeta om hela texten från början med fokus på karaktärerna. Mina figurer är rätt stereotypa skulle jag tro. Men svårt att avgöra när man har texten så nära inpå sig…

Nä mina vänner nu ligger två hundar och en av katterna och väntar på att jag ska gå och lägga mig.  Kanske bäst jag lyder dem så orkar man mer i morgon 🙂

Sov gott världen

/Dweia

Kommentera

