Varför höja taket

på a-kassan när golvet är så lågt att man inte kan ens klara de enklaste behov? Borde inte golvet höjas så att folk slipper gå på soc? Det är ju rena idiotin att höja taket så folk ska få 950kr/dag när de är arbetslösa!! Det är mkt mer än jag ens får när jag jobbar!! Golvet är bara några fjuttiga hundralappar. Jag får knappt 5000kr/månaden och med det ska jag klara alla utgifter: hyra, mat, telefon osv osv.. Det räcker ju inte! Höj golvet i stället och ge arbetslösa ett drägligt liv så att de orkar söka jobb. Det sliter så på psyket att inte ens kunna klara sin egen vardag. Att vara arbetslös i dag är slitsamt nog som det är särskilt om man går länge och bara lyckas få ströjobb. Och man söker jobb på jobb och får avslag gång på gång. Man tappar självförtroendet och mår skit redan som det är och att därefter ovanpå det kämpa med ekonomin hela tiden. Som arbetslös på lägsta nivån och tvingas gå till soc och kämpa för varje krona fungerar inte. Man mår bara sämre och sämre, skulderna ökar och och man känner sig oönskad bortkastad och värdelös. Jag är tvungen att ha bil för att kunna åka och jobba, men soc godkänner inga utgifter jag har i samband med bilen (bensin till och från jobb, motorvärmare, besikting osv) så de pengarna får gå från mina så kallade matpengar. Soc hjälper inte med räkningar, inte med maten till mina hundar osv. Så i slutändan har jag inte pengar till mat. När de gör de tuffare och tuffare att överleva så är det mindre och mindre chans att man orkar leva. Att bara ta sig ur sängen på morgonen känns värdelöst. varför skulle jag kliva upp? Ingen bryr sig ändå? Man har inte ens pengar att kunna gå och ta en fika. Att handla mat blir en mardröm. Och nu står jag här.. Får jobba 6 dagar nu i maj, men för det behöver jag bensin till bilen .. jag har 600kr att leva på den här månaden… Och de måste jag tanka bilen med för att kunna jobba .. Vad ska jag då äta??? Vad ska jag betala besiktningen med (Maj e sista månad)??? Jag har inte råd att jobba helt enkelt. Så hur tänker de när de ska höja taket på a-kassan men lämnar fattiga socialfall på golvet?? Utan pengar kan jag inte heller söka jobb. Har inte pengar till frimärken, har inte pengar till att köpa refill till mobilen och har absolut inte råd att åka runt till företag. Hur har de tänkt nu då?? OCh ju längre tiden går ju sämre mår man och vilken arbetsgivare anställer en deprimerad fattiglapp utan självförtroende?? Det blir en ond nedåtgående spiral som man inte vet hur man ska ta sig ur.  Hade man åtminstone pengar till de alldra nödvändigaste så hade livet varit nästan uthärdligt. Hur kan de tänka på att höja taket på a-kassan till 950kr/mån när det är mer många får i lön?? Höj lägsta nivån istället så att man får bli en människa igen och inte bara en värdelös trasa.
en förbannad
Dweia
1 Response so far »

  1. 1

    smaldavid said,

    Håller med, finns många bortskämda vänsterröstare som är egoistiska och bara tänker på sig själva och inte på dem som har det sämre, så de förtjänar inte bättre än dom som har det sämst egentligen…


Comment RSS · TrackBack URI

Kommentera

