Mustasch…

..

Inte bara en ansiktsprydnad för män utan även namnet på ett helt fantastiskt svenskt band. Nej, jag har inte "vaknat" sent men inte haft tid och möjlighet att blogga om detta eminenta band tidigare. Men nu har jag ÄNTLIGEN fått egen dator och eget internet. Så nu kan jag faktiskt uppdatera min blogg med lite vettiga inlägg som inte behöver stressas fram på tio min på någon lånad burk någonstans långt hemifrån. Därmed inte sagt att det nödvändigtvis blir bättre bara att det kanske kommer att säga lite mer om just mig och bli lite mer varierat (som det inte var spretigt nog redan med tips på hur förhållandet ska fungera, reklam om min loppis, funderingar om arbetslöshet mm…hmm).

Men Mustasch var det ja. Det jag har hört, sett och läst om dem visar att det finns två läger, antingen ÄLSKAR man dem eller så HATAR man dem. (Gissa vilken kategori jag ingår i  )

Det som jag stör mig mest på är att de blir beskyllda för de mest underliga saker.

Dumma riff (så dumma att de blir bra!), att de säljer sig, att de är grabbiga, att de är gamla, svenniga och jag vet inte allt.

Det dummaste jag hört är att Ralf låter som Glenn Danzig! Va? Då har man inte lyssnat på Mustasch. Eller så har man inte hört Danzig, jag vet inte vilket.

De som hört och sett Mustasch på scen vet att det är mer Metallica, Motörhead och AC/DC över killarna… Sorry, Männen menar jag. För det är precis DET de är.

De blir beskyllda för att vara grabbiga, men vaddå? De ÄR män. Ska de vara tjejiga? Den biten sköter glamrockarna från L.A. så bra, varför ska vi härmas när vi blivit erbjuda något som är så mycket bättre?

En annan grej som stör mig, när man pratar Mustasch med mina andra vänner som gillar tyngre grejer, så fnyser de hånfullt och säger att grabbarna säljer sig.

What?? Hur då? De är män som gör något de gillar, de kompromissar inte och de står för vad de producerar. Vad är det för sell-out med det? Visst, de sponsras av olika företag bla Jack Daniels, (jag gillar inte wiskey men jag ÄLSKAR loggan, ok, jag kanske är en tönt då, så vaddå, stäm mig). Men idrottare och andra blir även de sponsrade av olika företag och de kallas inte för sell-outs. Så som det ser ut i dag behöver man sponsorer för att kunna leva på sport, musik, film m.m. Om det hjälper en att göra det man brinner för och det man är bra på så varför inte ha sponsorer? Allas vår älskade Carolina Klüft är ju sponsrad för att kunna satsa på sporten. Det är då man har en chans att bli riktigt bra. Tror snarare det handlar om avundsjuka från kritikernas sida för att de inte har någon som tror på dem tillräckligt för att betala dem för att vara som de är. Surt sa räven..

Annan skit man får höra som Mustaschälskare (I wish.. suck. Det där med äls.. Äh,ni fattar..) är att de inte är något riktigt band något mer. Det är bara Ralf och sen resten.

What? Efter medlemsbytena känns Mustasch mer som ett riktigt band än förut. Visst är det mycket Ralf i intervjuer m.m. men det känns mer jämnspelt nu än det gjorde förut när det är flera ur bandet närvarande vid en intervju. P3 live är ett exempel. Vist hörs Ralf mkt (till min stora glädje, vaddå? Partisk? Jag? Näähhhh..Kan jag inte tänka mig.. ) men det ÄR sångaren som kör mellansnacken mellan låtarna i alla band. Och i de flesta intrvjuer jag sett, hört och läst så riktar sig intervjuaren oftast till Ralf. Då blir det ju knepigt om den så kallade journalisten frågar Ralf något och vänder sig till honom och Stam lutar sig fram och hugger micken, även om detta händer vid sina tillfällen.

Min personlig åsikt är dessutom att bandet faktiskt blivit bättre med David än med Hannes… Danne vs Dojan har jag inte så mkt att säga om än, åtminstone trummässigt, eftersom jag inte hunnit höra så mkt av bandet live sedan bytet. (Sedan det att David och Danne är mkt mkt snyggare än Dojan och Hannes gör ju inte saken värre, och de är i mitt tycke roligare att se på scen och intervjuer. Ok, vi har redan fastställt att jag är en tönt, so what?).

Appropå utseenden en av de dummaste grejer jag får höra är: " men de är ju fula"… Öh?! What? För det första, vad har utseendet med att göra hur bra ett band är? För det andra så tycker inte jag att grabbarna är fula. Jag börjar inte lyssna på ett band för att medlemmarna är snygga heller! I så fall skulle det inte finnas skivor med Ramones, Motörhead, W.A.S.P. m.m. i min lilla samling. Mina husgudar är METALLICA och jag har fått höra om dem också att de är "så fula" (även om det hörs mindre nu sedan de bytta basbankare). Men som jag sagt tidigare så LYSSNAR jag inte på ett band för att de är snygga (även om jag i det här fallet faktiskt TYCKER att Ralf är mums). Att gilla ett band bara för att de har snygga medlemmar eller tvärt om, att inte lyssna på ett band för att man tycker medlemmarna är fula, är lika korkat som att tycka om att äta surstömming enbart för att det är vackert. :s

Ännu en av dessa korkade kommentarer man får som Mustaschälskare är: "men de är ju så gamla"..

What?

1.JAG är äldre än två av medlemmarna, så tack för kängan.

2.Vad har ålder med saken att göra?

3.De är MÄN och män blir alltid bättre med åren… (orättvist!)

4.KISS har nyss kommit ut med en ny studio skiva med nya låtar.. Gene är väl 60+? (Jisses va den mannen va sexig under Revenge-perioden, och om mina mattekunskaper inte sviker mig var han då äldre än vad Ralf är nu.. tog Ralf som exempel eftersom han är äldst i bandet.. hela ett år äldre än syrran.. uj va hemskt… spårat ur igen…) Vad höll jag på med nu då… Visst ja! Alltså, tanken på att älde män gör sämre musik är idiotisk. Om det vore sant hur kommer det sig då att Metallica, Iron Maiden, KISS och andra giganter är GIGANTER? Om de är så hemskt med bandmedlemmar som inte är 19-25 så borde ju dessa band utrotas?

Ser just att det här blir ett långt inlägg så jag bör väl avsluta nu och spara resten om bandet till en annan dag. Vad har jag kommit fram till nu då? *skummar igenom texten*

Hmmm Tycks ha kommit fram till att Mustaschkritikerna är dumma.. Inte så dum slutsats. Man kanske inte behöver vara dum för att man är blond?

Puss på er

Dweia

Kommentera

