När ska man gå vidare?

OJ!
Det blev en fullkomlig bombning av min mail, sms till min mobil och meddelanden till mig på facebook angående mitt förra inlägg "bli vän med din partner".
Jag hade tänkt blogga om vuxenhet men istället känner jag att jag ska svar på era kommentarer.
Fått en hel del i stil med "Vill inte att ngn ska veta vem jag är men…" eller "kanske stämmer men jag tycker".. osv.
Att detta var ett kännsligt ämne anade jag redan innan.
I min bekantskapskrets är det just nu 3par i skilsmässa, 4 samboar är på väg att separera och flera har redan separerat i år.
Tycker det är lite synd att ni inte ville skriva in era tankar och åsikter på "kommentarer" på mitt space, för det verkar vara ett ämne som är i behov av att diskuteras.
 
Först och främst vill jag rätta till en missuppfattning..
Nej, jag tror inte att alla förhållanden kan räddas genom samtal, men många av dem kan det. Och även om du och din partner INTE tänker gå skilda vägar så skadar det aldrig att jobba på att förbättra förhållandet.
MEN det krävs TVÅ föratt ett förhållande ska fungera. Det blir inte bättre av att bara ena partnernarbetar på det och försöker jämka och kompromissa BÅDA måste ha viljan.
Flera av er har skrivit saker i stil med "jamen, vad gör man när det inte går att prata?". Vet itne om ni menar att det inte GÅR att prata eller om det inte HJÄLPER att prata med Honom/Henne. Så jag får väl svara lite utifrån båda utgångspunkterna.
 
Det är klart att det GÅR att prata MEN som jag sagt det krävs att BÅDA vill. Där har vi en av de springande punkterna.  BÅDA måste ha viljan till en förändring. Visst, man kan till viss del få sin partner, som tappat sugen, att få tillbaka gnistan och intresset för förhållandet (komplimanger, uppmärksamhet och berömm) och därigenom få Honom/Henne at VILJA prata och lyssna. Men vill han/hon inte fortsätta mer efter att ha FÖRSÖKT så är det dags att släppa taget.
Men jag tycker inte helelr att man ska ge upp för lätt. De flesta förhållanden är värda att kämpa för. Var inte rädd att söka hjälp om det känns svårt.
Innan du avslutar ett förhållande, fråga dig själv "varför mår jag dåligt?" och "vad är det jag vill förändra?".
Förhållanden har faktiskt spruckit för att ena partnern inte trivts på jobbet och kännt sig deprimerad!!
Detta är solklart ett fall för när "partner=vän" borde ha tillämpats.
Men mår du dåligt pga förhållandet…
Känner du dig Förbisedd? – försök prata
Behöver du mer närhet? – försök prata
Känner du dig oälskad? – försök prata
MEN är det mer uppenbara problem som till exempel misshandel har jag abra ett råd-
SPRING!
Inte lätt, jag vet (been there donne that) men det ÄR enda lösningen i ett sådant fall. Stick på en gång och håll dig borta. Han/hon kommer itne att ändra sig. Åtminstone inte utan omfattande hjälp av psykologer mm.
Misshandel är itne alltid fysisk. Den psykiska misshandeln är ofta värre. Att dag efter dag få kritik och höra att man är värdelös bryter ner en totalt. Tillslut är man s å knäckt att man TROR på det som Han/Hon säger. Och man känner sig helt ovärdig ett bättre liv.
Är ditt förhållande sådant?
SPRING!
 
På tal om att et itne GÅR att prata med din partner, så finns det olika anledningar där oxå. Ofta är det rena kommunikationsförskjutningar elelr vad man ska kalla det. Det man säger kan tolkas och misstolkas på en rad olika sätt.
Gnat och tjat fungerar INTE. Både män och kvinor gnatar men de gör det på olika sätt. Kvinnor tjatr ofta om saker som de vill ha gjort (rensa avloppet, laga en trasig hylla mm) medan män ofta tjatar om sånt som redan har hänt (nu har du glömt att tanka, du har inte köpt mjölk mm).
Gnat och tjat är NEGTIVT och bryter bara ner er båda. Var rak och tydlig i det du säger. Tex: om du vill att din gubbe ska byta packning i den droppande kranen är det ingen idé att säga "packningen är trasig". Gå istället till din partner och säg "jag ar ett problem kranen står och droppar och det blir fult i handfatet och jag vill att du byter den innan vi blir tvungna att byta handfat för det har vi itne råd med just nu." Då har du förklarat varför du är upprörd, vad du vill att han ska göra och när du vill att han ska göra det och varför han ska göra det.
Istället för att tjata om ett problem, ta ett steg tillbaka, öppna en dialog utan anklagelser och hitta en lösning.
Stör du dig på att din långhåriga sambo borstar håret över handfatet så att det blir stop i avloppet? Sluta kritisera och tjata säg istället: "jag älskar ditt långa hår men det blir problem när du borstar det över handfatet för det blir stop i avloppet. jag tycker det är gansak äckligt att rensa avlopp och få fram gammal tvål och hår. Kan vi itne hitta en bättre plats för dig att borsta håret på?
Du har då presenterat problemet och förklarat vad det är och visar att du är öppen för förslag på lösningar.
Ett förhållande handlar om att ge och ta, att acceptera partnern för den Han/Hon är och släppa gammalt groll som ni redan löst. Men även att vara öppen för förändringar och lyhörd för ändrade behov. Alla förhållanden har sian problem och tuffa perioder. Fråga dig själv :
*Är de tuffa perioderna fler ärn de bra?
*Blir det ngn förändring till det bättre?
*Kan vi lösa det?
* hur skulle vi kunna lösa våra problem?
 
OM ni redan har försökt och ni mår allt sämre är det dags att bryta upp.
Men i många fall beror de tuffa perioderna på andra saker än din partner. Kanske dags att byta jobb? Kanske dags att skaffa en ny hobby? PRATA med din partner, förklara vad du känner och hur du mår, försök hitta en lösning.
Om erat förhållande inte håller så se till att ni FÖRSÖKT med det ni kan. Det är jobbigt att se tillbaka och tänka "tänk om.."
Några ev er har skrivit just det. "tänk om jag.."- kännslan.
Jag nämnde samtalshjälp tidigar. Ofta när man är inne i en tuff period fastnar man i en negetiv spriral av anklagelser mm och behöver hjälp att ta sig ur det. Ta hjälp av en äktenskapsrådgivare tex så ni får den lilla knuff ni kan behöva för att komma ur anklagelserna och tjatet och i stället öppna en dialog. Man behöver itne ha varit gift i en väldig massa år för att be om hjälp. Man behöver bara en vilja att gå vidare med förhållandet. Men det krävs TVÅ för att det ska lyckas. Men det är sällan ENs fel att TVÅ träter.
Kram
DWEIA
 
Kommentera

