Är du vän med din partner?

Efter att ha stöttat vänner med relationsproblem och själv gått igenom en hel del skitförhållanden, så började jag grubbla på VAD som gjorde att ett förhållande fungerade medan ett annat inte gjorde det??
En bra VÄN kan man ha hela livet medan de flesta byter partner..
En kompis till min, vi kan kalla honom Alfred, träffade en kvinna och blev upp över öronen förälskad och friade ganska omgående. Efter 5-6år skiljdes de. Jag och Alfred satt och pratade och jag frågade varför. Undrade om något särskillt inträffat eller vad det var som hänt. Vi pratade om det ett tag och han kom fram till det lite överraskande, men ändå vanliga, svaret:
– Jag lärde känna henne.
Han blev förälskad i en person han inte kände, han placerade henne i ett annat fack än sina vänner.. men han ville inte belasta henne med sina tankar, grubblerier och problem…
 
Genom gående i mina tidigare förhållanden och även i mina närmaste vänners, är att i de förhållandena som varit bra så har det funnits en vänskap. Kännslan av att kunna prata om ALLT med sin partner. Din partner ska ju vara den som står dig närmast, ändå går vi runt och tiger!?!?
 
Vi lyssnar på våra vänners åsikter och även om vi inte alltid håller med, så respekterar vi dem. Men hur gör vi med vår partner?
Många gånger lyssnar vi med ett halvt öra elelr så säger vi bara vad vi själva tycker utan att lyssna på vad vår partner anser!
 
Läste någonstans en undersökning om att otroheten har ökat drastiskt de senaste fem åren!! Inte så förvånande egentligen, men frågan "VARFÖR?" dyker upp. Är det bara för att det är "enklare" att vara otrogen i dag med mobiler och datorer och liknande??
Naj, det har jag svårt att tro.
Varför är någon otrogen?
Jag snackade runt lite och fick olika savr bla: "Jag kände mig inte uppskattad hemma", "han/hon ser mig inte", "Vi har det iten så bra", " jag mådde dåligt och min älskare/älskarinna fick mig att må bra" osv.
Ser i mönstret?
En del uppgav bristen på sex hemma som argument. Men då jag ahr haft turen att ofta känna båda parterna i förhållandet, kollade jag upp varför den andra partnern tappat sexlusten. Och där kom argumenten igen! De kände sig oälskade, osedda, stressade och i flera fall depprimerade. Alla dessa problem och svårigheter hade kunnat avvärjas OM personerna kunnat prata med varandra!!
 
Om ni sett på TV elelr läst intervjuer med äldre par som varit gifta hela livet så har ni ofta hört svaret "Min partner är min bästa vän".
Så lär känna din partner
Bli vän med din partner
Vem vet, ni kanske gillar varandra!!
 Dweia
Kommentera

