Utanförskap

Utanförskap.
Arbetslöshet.
Negativitet.
 Att bryta utanförskapet. Att bli sedd. Att ha en roll att få respons på det man gör. De som har gett upp och inte ger kraft mm är en belastning och bygger inte och de stannar kvar.
Hur ofta får du ett energimail tex?
Sedda människor växer.
Ska man vara sammhällsbyggare och inte  passiv så krävs det att man får tänka själv. Och att det man tänker och det man känner ska ha rätten att få bli sett.
Har ni lärt er något utanför skoltiden? Då har ni fått en framgångsfaktor. 
Hur många vägar kan en människa gå? Att växa utan att gå de traditionella vägarna.  
Ser du några behov i vårat samhälle? Sitter fler inne med lösningar?  Lyssna runt var lyhörd och tänk själv. Sitt inte hemma och vänta på energimail skriv egna!
Det finns inga "vi" och "dem" utan bara "jag", "du" och "vi".
Se inte problemen som enbart problem, utan se problemen som något som får dig att hitta nya vägar och utvecklas. 
Energi skapar energi.
Om jag börjar prata men också ger mig tid att lyssna och se andra så kommer andra att lyssna och se mig. Allas åsikter är värda att beakta även om man inte håller med. 
Utanförskap är något man tillåter, inte något man blir. Kräv att få vara med! Kräv att få bli sedd! Visa att du har tankar, andra vet inte vad du tänker om du inte talar om det.
Jag vill skriva – hör efter om någon vill läsa. Du vill snickra – kolla om någon tycker om det du gör. Britta vill göra lapptäcken – vill folk se dem och köpa dem?  Kalle  vill repa bilar så kan han få anställning på en bilfirma osv.
Ingen väljer ett utanförskap och vad betyder ett innanförskap?
Hur kan vi ändra vårat sätt och tillåta ett innanförskap?  De som sitter innanför är låsta i sina tankar om hur de som är utanför ska göra för att komma in.
Så de låser ofta ute folk mer än de släpper in dem.
Arbetslösa. 
Tro på dem.
Se dem.
Ge dem hjälp att tro på sig själva.
Lär känna dem man vill hjälpa.
Allt bygger på att man har en identitet.
De flesta har ett jobb och då har det en titel. Man presenterar sig med vad man jobbat med Man måste lära sig att se saker på annat sätt. Ska man skapa ett innanförskap så måste man bjuda in. Det är ok att tänka i nya banor det är ok att ha andra värderingar.
För att känna sig välkommen i samhället måste man få tillgång till det också.
Man tycker inte att man har några rättigheter därför inte heller några skyldigheter.
Sedd och behövd.
Att få en chans.
Landa i dig själv och vara den du är. När man vill göra så finns det ju så många hinder att man tappat motivationen.  Nu är jag trött.. sitter hemma och kladdar ihop lite på en gammal skrotdator utan internet som jag har enbart för att kulla skriva på. Klockan är över midnatt så ursäkta om det inte är så sammanhängande. I morgon ska jag ta med min gamla hederliga diskett och ta mig till mitt ex som är den enda med internet och diskettstation så jag kan lägga in alla mina texter på min blogg. Blir en hel del nya inlägg i morgon med allt från hårdrock, kanindöd, mobbing och jag vet inte vad…
Go natt med er sötnosar…
Dweia

Lämna en kommentar