Nostalgimixen?!

Kommer ni ihåg de gamla bland banden?

När jag satt och grubblade om Mötley (se tidigare blogg-inlägg) så började jag även att tänka tillbaka på vad jag lyssnade på och vilka låtar man hade massa minnen till.

Jag vet att de flesta i min klass trodde att jag var en snäll flicka  som lyssnade på Carola och tuggade rosa bubbelgum. Men som sagt det var inte många i skolan som kände mig.

Sommarnätterna satt man med kompisar och kollade på "Hard n Heavy", inspelade avsnitt av "Headbangers Ball" med Vanessa samt "Kerrangs" och "Metal Hammers" videoversioner. Massor med bra musik och man snappade upp nya band och annat kul. Har kvar de flesta av dessa VHS-filmer och någon gång ibland när man möter någon likasinnad dimper vi ner i mina soffor i lägenheten och kollar och blir nostalgiska.

Till min stora sorg har min stereo med tillhörande LP-spelare dött och jag har inte ekonomi att skaffa nytt. Inte heller har jag råd att omsätta min vinylsamling till Cd-skivor eller liknande heller. Plus att mkt av det man har på vinyl inte finns att få tag på i dag.

 

Nåja nu kom jag ifrån ämnet. Låtar som man har minnen till var det ja. Jag började göra en lista och den spåra snabbt ut och blev flera mil lång.  Så jag tog och drog åt handbromsen och satte lite gränser.

Endast en låt med varje grupp och bara sådant jag hade bland vinylerna.

Inga kassettband och inga Cd-skivor.

Så håll till godo. Här kommer en liten (nåja) spellista (önskelista?) från min ungdom utan inbördes ordning.

 

Danzig – Mother

Skid Row – Youth gonne wild

Metallica – Sanatarium (welcome home)

Megadeth – Symphony of destruction

Mötley Crüe – Girls Girls Girls

Guns ‘n’ Roses – Paradice City

Winger – Can’t get enuff

W.A.S.P – I wanna be somebody (den här var svår. Älskade skivan "the headless children". Men om någon säger WASP så är det den här låten som flyger fram fast jag eg har mer minnen till låtarna på The head..)

Iron Maiden – Holy smoke

Warrant – Down Boys

Poison – Unskinny Bop (ja, va fan, väger man 70+ och bara är 162cm över havet vilken låt tror ni man väljer? *ASG*)

Alice Cooper – He’s back

Spread Eagle – Switchblade serenade

Every Mother’s Nightmare – Walls Come Down

Europe – Seven doors hotel

Motörhead – Stand

Ramones – Helt omöjligt att välja!! The KKK took my baby away? Beat on the brat? Eller vad?

Steelheart – Sheila

Vixen – Bad Reputation

Slaughter – Up all Night

Extreme – Get the funk out… eller mother… snablar va svårt

White Lion – Wait

Kiss – Shout ut out loud

Bazooka – Dynamic baby girl

Girlschool – Love at first bite

D.A.D – Jag vill eg. säga Counting the Cattle för den e så himla kul men det får nog bli Sleeping My Day Away i alla fall.

Ozzy Osbourne – Miracle man

Great White – Once bitten twice shy

Enuff ‘z’ nuff – the world is a gutter

Faster Pussycat – Poison ivy (eller Bathroom Wall?… svårt har samma minnen till båda)

Lynch Mob – Wicked Ssation

Mental Hippie Blood – Don’t talk

Twisted Sister – We’re not gonna take it

L.A. Guns – Rip and tear

Bullet Boys – Talk to your daughter

Talk of the town – Free like and eagle

Wendy O. Williams – Hoy Hey

220 Volt – young and wild

Dan Reed Network – Rainbow Child (hur kan man annat än älska låten när den killen man gillade då spelade den för en på sin gitarr?)

Bonfire – American Nights

Bon Jovi – Shot through the heart

Aerosmith – Love in an elevator

Quireboys – It’s 7 o’clock

 

Finns masssor med andra band och låtar som betytt massssssor men jag orkar inte skriva alla tex Thunder, Electric Boys, L7, Kane Roberts, Anthrax, Lizzy Borden, Anvil m.m m.m

Som jag sa tidigare så är inte heller låtarna jag valde med respektive band inte nödvändigt vis den jag tycker är deras bästa och i vissa fall är det helt omöjligt att välja vilka låtar som är bäst då de gjorts så mycket. Utan jag valde helt enkelt utifrån dem jag fick mest minnen eller kännslor till…

Nu vet ni varifrån jag kommer och varför jag är som jag är

Love

Dweia 

Kommentera

