Arbetsmarknaden

Jag förstår ingenting

Elaka tungor svara då att det vet de redan, men allvarligt talat är det någon som förstår dagens arbetsmarknadespolitik?

Staten, landstinget och kommunen sparar och snålar och drar ner på personal på alla fronter. Daghemmen är livsfarliga för det finns inte tillräckligt med personal som kan, hinner och orkar hålla koll på vad alla våra barn håller på med. Beviset är väl alla daghemsolyckor och olycksstatistiken ökar i samma takt som personalen dras ner. För min del är det tveksamt om jag vågar lämna mina eventuella framtida barn på daghem. Fast ska jag vara riktigt ärlig vet jag inte om jag vill ha barn alls. Jag bor just nu 13mil från Gällivare och vad händer om jag får ett vinterbarn? Sjukvården har ju skurits ner så min närmaste stad har ju inget BB och Gällivare verkar snåla på väghållningen.  Jag har bott i Gällivare kommun i tre år nu och deras snöröjning och sandning är värdelös. Ska jag åka snabbt i en ambulans där vägen från Lappeasuando knappt lämpar sig för 80-körning (100 väg) och riskera att ambulans, personal, jag själv och mitt barn hamnar i diket eller att barnet föds under komplikationer efter vägen? Förstföderskorna blir äldre och äldre och vi skaffar barn allt högre upp i åldrarna vilket ökar risken för komplikationer. Nej, jag vill nog inte ha några barn. Ska jag ha några barn flyttar jag nog söderut och bosätter mig på lämligt avstånd till ett sjukhus.  Fast med min tur läggs väl det ner så snart jag kommit i ordning i mitt nya hem.

Bli gammal törs man inte heller. Mindre personal och neddragningar på bostäder och mat. När det är dags för mig att gå i pension, om 30år, kommer det då att finnas mat till pensionärerna, eller kommer vi att få potatisvatten att dricka och till efterrätt kan vi ju tugga lite på en mattkant?… Om man nu har tur att ha en matta. Var kommer vi att bo? Tio stycken okända människor i samma rum fastspända i våra sängar så de två som fortfarande finns kvar i personalen ska kunna veta var vi är. Två vårdare på ett hem med 1000 gamlingar. Men vi kommer i alla fall få håret borstat och naglarna målade och gardiner utbytta för regeringen kommer att tillsätta en masssa nya tjänster som kallas för plusjobb. Vi får hjälp med att få rena gardiner men vår medicinska åkommor kommer ingen att ha tid med. Men det kanske är lika bra, då dör man lite fortare och slipper den svenska åldringsvården om 30 år.

Staten, landstinget, kommunen skär ner. Det blir fler och fler arbetslösa hela tiden på grund av alla nedskärningar, sedan ska staten bekosta en massa plusjobb för att sysselsätta oss arbetslösa. Plusjobben täcker inte ens upp det antalet människor som blivit arbetslösa pga detas besparingskrav. Satsta på att utöka personal inom kommunala arbetsgrupper, statliga arbetsgrupper och landstingsanställda. På så vis får folk jobba med det dom är utbildade till. Ju fler vi har i anställning desto mer skattpengar får man in. Ju mer skattepengar desto större välfärd och vi kan anställa fler och det finns pengar så det räcker till tandvård och sjukvård.

LÅT SVERIGE LEVA!

Dweia

Kommentera

