Höslåtter…

Har varit duktig i sommar.
Tänkte att eftersom vi nu har långt gräs lite överallt, varför ska jag då köpa hö till kaninerna när jag kan göra eget. Sagt och gjort. Jag letade rätt på vår gamla lie och började slå hö…. yeah right 
Jag hackade mer än jag slog. Men jag hade ju sett in morbror och hans sambo så lätt swischa fram med liarna. Ett mjukt svep och gräset låg i fina strängar efter dem…
För mig blev det bara en tuss där och en tuss där. De mesta gick inte ens av hur jag än viftade och drog… Folk som paserade på byavägen har nog fått sig ett och annat gott skratt. Men skam den som ger sig. Jag slipade lien och slipade lien och slipade lien och jag övade och övade och övade….Så började gräset faktiskt få av! ok, jag lämnade fortfarande tussar efter mig men det var mer som gick av än vad som låg ner och DET såg jag som en STOOOR seger. Så jag fortsatte öva. Så fort det var fint väder var jag ute med lien och viftade. Och en dag… SUCCÈ! Höet la sig i fina rader där jag gick fram. Inga tussar stod kvar när jag räfsat undan det jag slagit! Det såg ut som ngn gått fram med en låg gräsklippare! Lyckan var total! Jag ringde runt till släkt och vänner och bad dem komma och kolla! Av ngn underlig anledning var de rätt skeptiska till att köra flera mil bara för att kolla hur jag hade slagit hö med en lie… Konstiga människor…
 
Nåja, det var väl inte bara min slåtterteknik som var något udda. Även min övriga teknik var väl… min egen.
Eftersom kaninerna inte äter så stora mängder hö så ville jag ha fint hö med mkt näring. Innebär kort torktid.. Eftersom jag började rätt sent att slå så var det mkt dagg från kväll till morgon… Så för att minimera daggen räfsade jag varje gång ihop det jag slagit och körde fram det på gårdsplanen. Där spred jag fluffigt och tunt ut det. Eftersom det inte växer så mkt där så blir det heller inte så mkt dagg. Jag var dit och strödde ut det och vände det flera gånger under dagen och på kvällen, eller dagen där på, spred jag fluffigt ut det inne i höladan istället. Där gick jag och vände det två gånger innan det var helt tort och kunde läggas i min hö hög.
Så hela tiden hade jag hö i alla stadier. 1 nyslaget, 2 legat en dag ute, 3 låg påtork i ladan, 4 låg i högen. Varje gång jag gick dig började jag i ladan.Var det torrt? Ja. Ok, då åkte det i högen. så gick jag ut och kollade det på gården och körde in och spred ut i höladan. Sen tog jag det nyslagna och la ut på gården…
Så nu har jag kanonfint hö till kaninerna som jag tror ska räcka hela vintern. Har börjat använda av det för en månad sen och de ÄLSKAR DET! 
Jag tog inga bilder när jag slog som sämst… Men efterhand som det blev bättre och bättre så blev det foton. Jag menar, eftersom mina så kallade kompisar nu e så knasiga att de inte ids köra en massa mil (Ja, jag bor mitt ute i ingenstans. Än sen? Det är fint där.) så var jag ju tvungen att finna ett sätt där jag kunde visa upp mina nya talanger. Eller hur? Så kolla in albumet "höslåtter".
Ha de gött
Kram
Dweia
Kommentera

