Loppis, slit och på tok för lite sömn…

… mitt liv i ett nötskal just nu. Men kul är det…
Som sagt så hade jag Loppis i pappas 2 garage på Midsommardagen och jag kommer att fortsätta köra under Juli i alla fall.. Kanske längre beroende på vad som händer i mitt liv. (annonser på de lokala nätplatserna och på anslagstavlor i Gällivare och kiruna och kanske på lite andra orter…)
Midsommardagen då, hur gick det?
Slet som ett djur för att få klart allt… Hann få 2 timmarssömn innan det var dags att duscha byta om och ta växeln och gå ut och öppna…
Det kom MASSOR med folk! 90% av allt är saker som kostar mellan 2 och 10 kronor och vi sålde totalt för 2700kr! Det säger en hel del om hur mkt folk de var. En dam handlade en kasse full med saker och der kostade henne 40kr. Jätteroligt och det kom massor av gamla kompisar man inte sett på länge som var i byn över midsommarhelgen.  Jag tror jag kramades mer under midsommardagen än jag gjort under ett helt år!! Underbart!! Flera bybor och stugägare oxå som tyckte det skulle var bra om jag fortsatte med loppisen under sommaren… Så jag beslöt mig för att fortsätta köra varje Lördag mellan 11 och 17 och även andra tider eller dagaar om man ringer mig och kollar att jag är hemma. Tänkte man kunde bjuda på kaffe och kaka så kan loppisen även bli en samlingsplats i byn dit man kan koma och prata och träffa folk. Sedan hembygdscaféet stängde (tror det var 96) finns det ingen samlingsplats nå mer. Det är ganska trist. förut kände man alla stugägarna och byborna men nu ser man massor med folk man inte alls känner igen! Och då e Kuoksu en liiiiiiiiten by med typ 50 bofasta men kanske 200 stugägare…
 
Hur gick det dåpå de övriga festligheterna som var i byn?
Marknaden och hembygdsdagen var väldigt välbesökta. Vofflorna tog slut efter halva dagen men det fanns fortfarande korv och bullar mm Mest populärt var som vanligt Agnes berättelser.I år blev det itne sagor för barn utan hon berättade om hur det var på barnsugorna förr. De barn som hade långt till skolan eller besvärligtatt ta sig dit bodde på barnstugor. Ett slags dåtidens internat. Tyvärr kunde jag inte vara där själv eftersom jag ju hade min loppis men folk har berättat att lokalen hon var i var proppfull med folk och det var knäpptyst för folk satt och lyssnade så hänfört. Till och med barnen var tysta och lyssnade.
På kvällen var det ju pubafton och dans. Dansen var inte så välbesökt som det brukar men pubaftonen var full med folk. Där hade de båda rummen på hembygdsgården samt ett öltält utanför fullt med folk. Inte ett enda ingripande från vakterna behövdes trots att de flesta hade stora problem att klara av vandringen hemmåt (däribland även min far ) … Själv var jag för trött för att orka ta mig dit. istället öppnade jag och en kompis loppisen igen och blandade en 2l pumptermos med drink (frysta hallon, vodka strawberry samt 1,5l läsk) och tog med oss cd-spelaren och några öl och lite chips ut och satte oss. Roande och se ungdomarna (i min ålder tillhör man nog inte den kategorin nå mer ) leka med sina bilar och fara runt och ragga och se vilka som åkte bort till dansen och pubkvällen. Vi sålde saker för 220kr oxå till lite turister. Då och då kom ngn dit och pratade och fick lita att dricka så efter ngn timmer fick jag blanda nytt… Gott var detmen det är farligt att dricka sittande… Blev lite jobbigt när jag skulle nattrasta hunden… Men det var så kallt att jag nyktrade till rätt bra ändå.. När jag kom hem från promenade och började duka undan kom pappa vinglande med blodig läpp och smutsiga kläder…  Han hade tappa cigarettpaketet och när hanböjde sig för att ta upp det hade han stått på näsan… ASG… vet att de inte är snällt att skratta åt det men han skratta själv hjärligt och jag hade hur kul som helst med att iakta hur han vinglade hem över ängen.. Sen fick jag hjälpa honom in och i säng och rasta hans hund oxå. Sen satt jag och kvällsfika (ok nattfika då petnoga) och tittade på alla andra som hade stora problem att hålla sig från dikena när de vingla hem… Vissa försökte stötta sig mot varandra så det såg ut som ngn slags ryssk folkdans… Urkul!! Men gissa om jag sov på söndagen sedan! Huga! Knapt sovit ngt alls på 2veckor och slitit varje dag som en galning, nubbat upp tapeter och kartong på väggar och i taket, torkat av, skrivit upp och prismärkt saker, bakat och packeterat m.m. Nu ska jag göra en stooor öppet skylt som jag kan hänga utanför loppisen om jag har öppet andra dagar och tider så de som paserar kan se. Borde hänga uppe vid väg 395 oxå men ids inte köra 5km hänga en öppetskylt och sen 5 km hem inge och ha öppet ngn timme och sen upp dit och ta ner den igen… Njäää…
 
Jag ska vara kattvakt nu under juli oxå.  Pappa ringde mig på mobilen i em och sa att kissen kommit. Han verkar jätte förtjust i den redan. Stackars kisse e åksjuk och matte med familj ska på husvagnssemester. Så då får han bo hos mig… enda liiiiiilla problemet är att jag inte minns vad den heter.  Nåja får väl ringa i morgon och kolla…
 
Mina kaninungar har inte heller fått nytt hem ännu. Hade sålt dem men det visade sig att deras barn bara var 3 och 5 år!! På tok vör ungt att ha kaniner. De kan inte hantera dem och än mindre kaninungar! Föräldrarna visste inget om kaniner heller och de hade inte ens buren klar. Och ovanpå allt det så fick jag reda påatt de hade tänkt lämna tillbaka dem till hösten! Vilka pappskallar! Ska jag behöva köpa två inneburar till och helt plötsligt ha 6 vuxna över vintern då? Jag har ju två jätte snälla vuxna kaniner som jag hyr ut! Då kan man ha kaniner en tid och de är vana vid barn och snälla och lugna. Men nej det dög inte. så jag kom hem med dem igen… Surt som 17. Jag hade ju redan sagt till flera som ringde att jag sålt dem (men inte hunnit leverera dem än) och när jag kom dit så fick jag reda på det där! Nåja det är mitt fel oxå, jag borde frågat mer. Men trodde inte folk var så korkade. Jag kanske borde skapa en till sida där jag kan ha fakta och svara på frågor om djur??? Okunskapen om smådjur är skrämmande! Skulle kunna skriva masssssssor i detta ämne men det tänker jag inte göra nu och här. Kl är 01,34 och jag hade tänkt föra ett loppis album med lite bilder hur det såg ut INNAN loppisen på midsommardagen coh sen har jag 8 mil att köra hem och lasta ur bilen och mata kaniner och rasta hunden…. gääääääässsppp
Så bäst att avsluta nu
Hoppas ni får en fin sommar så hörs vi när jag ska åt gällivare hållet och hämta mer loppis saker… men nästa laddning jag hämtar blir åt andra hållet så det dröjer nog minst 2 veckor innan jag e tillbax
Ha de gött
Kramiz
Dweia
1 Response so far »

  1. 1

    Fredrik hare said,

    Hej!
    Gled bara förbi.
    Hoppas att allt är bra där uppe i norr. Ni verkar ialla fall ha fått bra mycket bättre väder än vi värmlänningar.
    Ha det bra, och kom i håg att LE!
    F


Comment RSS · TrackBack URI

Kommentera

