(Boktips) Hörde på radion…

… i bilen när vi körde från Kuoksu i måndagskväll. Det var ett program där man fick ringa in och berätta om sina tre favorit böcker. Tomas Tengby hade programmet och han gjorde mig äkta imponerad. Han visste i stort sett vad ALLA böckerna handlade om och han kände till alla författarna!! Det tyckte jag var kanon bra. Han kunde berätta saker om författarna eller böckerna som inte den som ringde in hade en aning om och han kunde ställa frågor om vilka saker de tyckt bäst om och sen berätta vilka bitar han gillade mest. På så vis fick man två bilder av samma bok. Mycket bra program.
Många ringde in och rekomenderade ljudböcker… Jag gillar oxå ljudböcker men varför måste de vara så fruktansvärt dyra???
Borde finnas en hemsida där man gratis kunde logga in och lyssna på böcker. i och för sig hjälper itne det mig då jag inte har dator men då kunde jag sätta på en bok när jag är här och kunna ligga och lyssna på när man ska sova.
 
En annan sak jag tänkte på är att jag hade inte kunnat ringa in och tipsa… Hur kan man välja ut bara tre böcker?!?  I och för sig så de som ringde in läste i stort sett bara en stil t.ex. bara deckare. Men jag då som läser det mesta jag kommer över?  Fast jag var sugen på att ringa in och berätta om tre fantasyböcker för det var en kategori som var sorgligt försummad.
Men jag kan ge tre tips nu istället. Egentligen är det fler böcker men det är serier..
 
Sagan om Belgarion Av David Eddings
En serie om 5 böcker som följer den lilla pojkens väg från Faldors gård, och ett enkelt liv som en bondpojke vid namn Garion, till ett liv som kung och besvärjare vid namn Belgarion.
Under resans gång (bokstavligen) får han träffa många udda och roliga männsikor, svek och stora faror. Han får reda på att hans tant Pol egentligen är Polgara besvärgerskan och 3000år gammal och att den gamla sagoberättaren med udda stövlar och sliten tunika egentligen är den mäktiga besvärjaren Belgarath som är 7000år gammal.
Man får träffa den Drasniska underrättelsetjänstens främste spion som även är prins och tjuv och inte direkt någoon man vill göra affärer med… Åtminstone inte om man är på motsatt sida. Prins Keldar, mest känd som Silke, har många titlar och förklädnader som han är känd för i olika delar av världen.
Så har vi Barak, den store starke rödhårige jätten till karl som älskar sina små döttrar men tyvärr inte får träffa dem så offta. När Belgarion befinner sog i fara förvanldas han och han förstår inte vad det är som händer. Han grips av tvivel på sig själv och tror han håller på att bli galen. S
CeNedra är en annan liten figur som är till hälften dryad. Hon älskar träd och att göra Garion generad eller reta honom. Hon är en liten rödhårig bortskämd dotter till kejsaren Ran Borune (minns inte vilken siffra som var efter) av Tolnedra.
Personerna är många och ingen är ointressant, alla har någon udda egenhet som gör dem speciella på sitt vis. Deras inbördes relationer och slagfärdiga repliker gör att man många gånger skrattar högt vid en dråplig situation men man rycks även med och känner Garions oro när han inte vet om han har någon att ty sig till när tant Pol uppenbarligen inte kan vara hans faster som han trott hela livet..
Jag skulle kunna skriva meter vis om Böckerna men vi går väl vidare…
 
När man väl kommit in i Belgarions värld är det svårt att sluta läsa så mitt andra boktips är
 
Sagan om Mallorea Av David Eddings
Även här en serie om 5 böcker som följer den unge kungen (Belgarion) i hans jakt på sin kidnappade son. De flesta av personerna man lärt känna i första serien återkommer även i den här och det blir som att träffa gamla vänner. Jag har svårt att bara läsa en av böckerna så när jag känner för att läsa om dem så läser jag alla 10 i följde och därefter ofta även de två böckerna om Belgarath besvärjaren och och de två böckerna om Polgara besvärjerskan. Det finns en till bok som oxå hör ihop med de här men den har jag tyvär inte den heter Rivas skrifter. Så nu vet ni vad jag vill ha när jag fyller år…. i nov…
 
Satt och funderad å påvad jag ska välja som tredje alternativ. Älskar ju alla Terry Pratchetts böcker om skivvärlden, alla andra böcker av Leigh och David EddingsHarry Potter böckerna är oxå bra om än ngt tunga att hålla i. Men jag tror ändå jag väljer något mer allvarsamt.
 
Legender från Drenai Av David Gemmel
De här böckerna kan läsas fristående och så vitt jag vet finns det väl 11 böcker utgivna på svenska. Jag har bara tre av dem tyvärr. Skä väl skaffa fler när ekonomin tillåter. I dessa böcker får man träffa Druss legenden (han gillar inte att kallas legend men han drar nytta av det när det behövs) Och Skilgannon den fördömde (ber om ursäkt om jag stavar ngt namn fel men jag får köra ur minnet och de som känner mig vet att det inte är så långt, bra eller hållbart) som kämpar för att rädda sin själ. Vi får möta nattens och dagens svärd och Druss fruktade yxa. Det handlar om krig, både innombords och rent fysiska. Kärlek, svek, hat och demoner. Det finns några ställen med humor som tex när Druss knallar in på en krog eller värdshus fullt med fiende soldater och meddelar att han tänker ge sig in i borgen och om de är smarta äter de upp och ger sig av så de slipper möta hans Snaga (yxans namn). Han hugger huvet av en eller två som ger sig på honom. resten av soldaterna äter klart och lämnar stan…
 
Så nu har ni en del att läsa. Min pappa är 71år och älskar även han Eddings böcker.de ärlättlästa och har lagommed humor. De är itne lika skruvade som Pratchetts och inte lika tunga att läsa som Tolkien. Och trots odjur, magi, rustningar och svärd så är välden så trovärdig att jag gärna skulle bosätta mig där… Tror jag passar bäst i Sendarien, ett jordbruksland med praktiskt lagda människor.
 
Kramiz Dweia
PS Dweia är en gudinna i en annan serie av Eddings som heter Tjuven Althalus…
Kommentera

